Bij de Bedèling
Een poos terug kreeg ik de tip (Dank A. Z.) dat Christiaan voor komt in de Bedèlingsboeken van de
N.H. Kerk Weesp. Vandaag was het zover en kon ik dankzij de Archiefcommissie de boeken inzien en fotograferen.
Zijn naam komt het eerst voor in 1788, twee jaar na het overlijden van Abraham D’Arrest sr. Op dat moment bestaat zijn gezin uit drie of vier kinderen, (ik heb Grietje haar leven nog niet kunnen achterhalen) en ze krijgen brood en turf. Met er achter de precieze waarde van de gegeven goederen.
Behalve bovenstaand document zijn er nog meer, allemaal te zien in Christiaan zijn archief.
Op 2 februari 1800 is niet Christiaan bij de bedèling maar zijn echtgenote Kaatje en ik denk dat ze linnen gekregen heeft. Op sommige documenten staat iets over de de bediening van het avondmaal. Tenminste dat lees ik er, als iemand weet wat er precies staat en wat het inhoud, hoor ik het graag.
Hoe tegenstrijdig is dit met zijn leven in Huize D’Arrest, één van de rijkste mannen in Weesp en waarom ondersteunde Abraham D’Arrest jr. hem niet? Als hij 1791 overlijdt zijn er in de inventarislijsten negen bladzijden nodig om alle juwelen te beschrijven en Christiaan is bij de bedèling voor brood en turf.
Wellicht dat avondmaal zich verhoud tot het christelijk geloof. Het gedenken van het offer van Christus.
Ja maar waarom zou dat dan in de bedèlingsboeken staan? Het lijkt er ook op dat hij daarvoor geld kreeg.
Ja, lastig, ik ben ook een leek. Het boek is afkomstig van de kerk. Of begrijp ik het niet goed. De kerk hielp vroeger toch de minder bedeelden. Misschien moest eerst de mis worden bijgewoond en werd daarna hulp geboden. De kerk verspreid graag zijn boodschap en wil zijn gemeente graag uitbreiden.Ik zie inderdaad brood, turf, zoveel el voor linnen en bedragen in Florijn staan. Maar, de ware betekenis?
Simpel gegeven. Voor bedeling door de hervormde diaconie moest men als lidmaat ingeschreven staan in de betreffende kerkelijke gemeente en zich een goed Christen betonen door naar de diensten te komen en deel te nemen aan het avondmaal. Daar mocht men in ieder geval niet van uitgesloten zijn. Niets van doen met zieltjes winnen en van “mis” is hier ook geen sprake.
Dank je Michel voor je reactie. Ik heb mij niet gerealiseerd dat juist het Avondmaal telde om je als goed Christen te tonen. Ik had alleen de bezoeken aan de zondagsdienst verwacht maar met de betekenis van het Avondmaal is dit geheel te begrijpen.
Pingback:Samenvatting | Hoe heette Christiaan?
Pingback:Pluimgraaf II | Hoe heette Christiaan?